Μαθησιακές δυσκολίες – εισαγωγή
Βασική προϋπόθεση για τη δημιουργία μιας ανεκτικής κοινωνίας αποτελεί το σχολείο που στηρίζεται σε αρχές αλληλεγγύης, ισοτιμίας και κοινωνικής δικαιοσύνης. Έχοντας αυτές τις αρχές ο δάσκαλος μπορεί να προσεγγίσει και να βοηθήσει παιδιά είτε αυτά παρουσιάσουν, είτε όχι μαθησιακές δυσκολίες.
Ως μαθησιακές ορίζονται οι δυσκολίες που αφορούν την προσαρμογή, την επίδοση και τη μάθηση. Στην Ελλάδα παρατηρείται αυξητική τάση των δυσκολιών οι οποίες οφείλονται σε ψυχογενείς ή περιβαλλοντικούς παράγοντες σε περιορισμένη νοητική ικανότητα, σε γλωσσικές διαταραχές κ.α. Συνήθως παρατηρείται δυσκολία στην κατανόηση, την ορθογραφία και τη γραφή, στην έκφραση, στην οργάνωση της σκέψης, στη μνήμη, στη κατανόηση αριθμητικών εννοιών και χαμηλή επίδοση στις σχολικές δοκιμασίες. Αποτέλεσμα αυτών είναι η χαμηλή αυτοεκτίμηση, η δυσκολία στην κοινωνική προσαρμογή και η περιθωριοποίηση. Σημαντικό βήμα είναι ο εντοπισμός αρχικά του προβλήματος και η άμεση παρέμβαση.
Η δυσλεξία ως μαθησιακή δυσκολία μπορεί αρχικά να αντιμετωπιστεί με παροχή κινήτρων και δημιουργία ευκαιριών, με την παραμονή του δυσλεξικού παιδιού στη φυσική του τάξη και με τη ψυχολογική του υποστήριξη.
Μία άλλη μαθησιακή δυσκολία είναι η δυσορθογραφία. Σημαντική είναι η χρήση εικόνων ώστε να γίνεται πιο εύκολη η διαδικασία της μάθησης. Η δυσαριθμησία σχετίζεται με τη δυσκολία στην κατανόηση μαθηματικών εννοιών. Ουσιαστική είναι η παρέμβαση που στοχεύει σε μια ριζική αναδιοργάνωση μιάς μαθηματικής αντίληψης και σκέψης και με τη βοήθεια ίσως και των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Η δυσαναγνωσία σχετίζεται με τη δυσκολία στην αποκωδικοποίηση ενός κειμένου και την κατανόηση του. Μπορεί να αντιμετωπιστεί με συγκεκριμένες μεθόδους.
Σήμερα προτείνονται μέθοδοι παρέμβασης για την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών ανά ηλικία και υπάρχει πληθώρα διαγνωστικών εργαλείων αλλά και εργαλείων παρέμβασης για την αντιμετώπιση των δυσκολιών αυτών.
Κατερίνα Χ. Δήμου
Λογοθεραπεύτρια