Με τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας, ειδικά τις τελευταίες δεκαετίες, οι άνθρωποι και περισσότερο τα παιδιά επηρεάζονται από τις άφθονες εικόνες που τους περιβάλλουν παρά από όσα διαβάζουν. Μέσα λοιπόν από διαφημίσεις , τηλεόραση, ηλεκτρονικούς υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα τελευταίας τεχνολογίας, το μυαλό μας κατακεραυνώνεται συνεχώς με διαφορετικές εικόνες.
Οι εικόνες καθώς έχουνε τη δυνατότητα μέσω των νέων τεχνολογιών να γίνονται πολύχρωμες, τρισδιάστατες, ρετουσαρισμένες κ.α., καταφέρνουνε να κατακυριεύουνε το υποσυνείδητο των ανθρώπων. Στα παιδιά αυτό πραγματοποιείται με περισσότερη ευκολία καθώς οι εικόνες επιδρούν σε αυτά πιο στοχευμένα και βαθύτερα απ’ ό,τι σε κάποιο ενήλικο του οποίου το μυαλό καταγράφει χωρίς αυθορμητισμό πλέον, τα πολλαπλά μηνύματα μιας εικόνας.
Μια πρόσφατη έρευνα απέδειξε πως τα τελευταία χρόνια (κυρίως τη τελευταία δεκαετία), ο κόσμος των ανθρώπων, η διάθεση και ο ψυχισμός τους διαμορφώνεται κατά κύριο λόγο από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Για να γίνει αυτό εύκολα αντιληπτό, αρκεί να σκεφτούμε την επίδραση της τηλεόρασης και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στο παιδικό σχέδιο και τη γραφή η οποία επηρεάζει άμεσα τη σχολική επίδοση των παιδιών.
Η ανθρώπινη επικοινωνία αναπτύχθηκε πριν από εκατομμύρια χρόνια επειδή οι άνθρωποι ένιωθαν αυτή την ανάγκη. Με την πρόοδο της τεχνολογίας η ανθρωπότητα κατάφερε τρομερά επιτεύγματα και κατόρθωσε να διευκολύνει τη καθημερινότητα της. Με την αλόγιστη και εσφαλμένη χρήση της τεχνολογίας ωστόσο, οι άνθρωποι κατάφεραν την βαθμιαία φθορά της επικοινωνίας. Τα λόγια αντικαταστάθηκαν με συνομιλίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (facebook, viber, twitter κ.α.) και τα βλέμματα με ψυχρά εικονίδια της εκάστοτε εφαρμογής στη συνομιλία. Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται τόσο σε παιδιά όσο και σε ενήλικες και αυξάνεται ραγδαία ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια.
Η υπέρμετρη ενασχόληση με το διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα smartphone, την τηλεόραση κτλ., έχει προσαρμόσει τις ανάγκες αλλά και τις συνήθειες των ανθρώπων πάνω σε αυτά, τις περισσότερες ώρες της ημέρας. Ίσως αυτό να φαντάζει υπερβολικό μα αρκεί να σκεφτούμε πως η τεχνολογία αναπτύσσεται με ρυθμό πολλαπλάσιο από εκείνον του εγκεφάλου των ανθρώπων. Έτσι λοιπόν, γίνεται κατανοητό πως με την αθρόα εισβολή της τεχνολογίας οι άνθρωποι υιοθέτησαν, χωρίς σκέψη, μία καθημερινότητα η οποία στηρίζεται και υπάρχει μέσω αυτής. Αντί λοιπόν, η τεχνολογία να οδηγεί σε εξάρτηση, σε υποκατάσταση των σχέσεων, σε απομόνωση και σε σταδιακή αλλοτρίωση της ανθρώπινης επικοινωνίας ίσως θα ήταν προτιμότερο να χρησιμοποιείται συνετά στην κατάλληλη ηλικία και για συγκεκριμένους σκοπούς.
Οι εικόνες καθώς έχουνε τη δυνατότητα μέσω των νέων τεχνολογιών να γίνονται πολύχρωμες, τρισδιάστατες, ρετουσαρισμένες κ.α., καταφέρνουνε να κατακυριεύουνε το υποσυνείδητο των ανθρώπων. Στα παιδιά αυτό πραγματοποιείται με περισσότερη ευκολία καθώς οι εικόνες επιδρούν σε αυτά πιο στοχευμένα και βαθύτερα απ’ ό,τι σε κάποιο ενήλικο του οποίου το μυαλό καταγράφει χωρίς αυθορμητισμό πλέον, τα πολλαπλά μηνύματα μιας εικόνας.
Μια πρόσφατη έρευνα απέδειξε πως τα τελευταία χρόνια (κυρίως τη τελευταία δεκαετία), ο κόσμος των ανθρώπων, η διάθεση και ο ψυχισμός τους διαμορφώνεται κατά κύριο λόγο από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Για να γίνει αυτό εύκολα αντιληπτό, αρκεί να σκεφτούμε την επίδραση της τηλεόρασης και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στο παιδικό σχέδιο και τη γραφή η οποία επηρεάζει άμεσα τη σχολική επίδοση των παιδιών.
Η ανθρώπινη επικοινωνία αναπτύχθηκε πριν από εκατομμύρια χρόνια επειδή οι άνθρωποι ένιωθαν αυτή την ανάγκη. Με την πρόοδο της τεχνολογίας η ανθρωπότητα κατάφερε τρομερά επιτεύγματα και κατόρθωσε να διευκολύνει τη καθημερινότητα της. Με την αλόγιστη και εσφαλμένη χρήση της τεχνολογίας ωστόσο, οι άνθρωποι κατάφεραν την βαθμιαία φθορά της επικοινωνίας. Τα λόγια αντικαταστάθηκαν με συνομιλίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (facebook, viber, twitter κ.α.) και τα βλέμματα με ψυχρά εικονίδια της εκάστοτε εφαρμογής στη συνομιλία. Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται τόσο σε παιδιά όσο και σε ενήλικες και αυξάνεται ραγδαία ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια.
Η υπέρμετρη ενασχόληση με το διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα smartphone, την τηλεόραση κτλ., έχει προσαρμόσει τις ανάγκες αλλά και τις συνήθειες των ανθρώπων πάνω σε αυτά, τις περισσότερες ώρες της ημέρας. Ίσως αυτό να φαντάζει υπερβολικό μα αρκεί να σκεφτούμε πως η τεχνολογία αναπτύσσεται με ρυθμό πολλαπλάσιο από εκείνον του εγκεφάλου των ανθρώπων. Έτσι λοιπόν, γίνεται κατανοητό πως με την αθρόα εισβολή της τεχνολογίας οι άνθρωποι υιοθέτησαν, χωρίς σκέψη, μία καθημερινότητα η οποία στηρίζεται και υπάρχει μέσω αυτής. Αντί λοιπόν, η τεχνολογία να οδηγεί σε εξάρτηση, σε υποκατάσταση των σχέσεων, σε απομόνωση και σε σταδιακή αλλοτρίωση της ανθρώπινης επικοινωνίας ίσως θα ήταν προτιμότερο να χρησιμοποιείται συνετά στην κατάλληλη ηλικία και για συγκεκριμένους σκοπούς.
Κατερίνα Χ. Δήμου
Λογοθεραπεύτρια ΑΤΕΙ Ηπείρου
Εξειδίκευση του Πανεπιστημίου Μακεδονίας