Τα περισσότερα παιδιά λατρεύουν το Καλοκαίρι. Για εκείνα είναι η καλύτερη εποχή του έτους μιας και τότε έχουν τη δυνατότητα να ξεκουραστούν, να παίξουν χωρίς άγχος, να ηρεμήσουν και να εξαντλήσουν όλες τους τις δυνάμεις σε ευχάριστες δραστηριότητες. Τις ημέρες του Καλοκαιριού πολλοί γονείς, ειδικά όσοι έχουν παιδιά μικρότερης ηλικίας (προσχολική), αναζητούν τρόπους μέσω των οποίων τα παιδιά θα αλλάξουν κάποιες από τις συνήθειες του (διακοπή πιπίλας, διακοπή πάνας, ενίσχυση επικοινωνιακών δεξιοτήτων).
Άρα, το Καλοκαίρι μπορεί να γίνει εξίσου διασκεδαστικό αλλά και εκπαιδευτικό. Άλλωστε, αυτή η εποχή ενδείκνυται ώστε να δώσουμε στα παιδιά πολλά ερεθίσματα που ενισχύουν τη φαντασία τους και προάγουν το λόγο, την ομιλία και το λεξιλόγιο τους. Για παράδειγμα, εξαιρετική δραστηριότητα για τα παιδιά που ετοιμάζονται να φοιτήσουν στη Α’ τάξη του δημοτικού είναι η δημιουργία γραμμάτων στην άμμο και η παραγωγή των ήχων τους. Ακόμη, παροτρύνουμε το παιδί να φτιάξει στην άμμο σχέδια (κάστρα, κοχύλια, ψαράκια) και να τα μετρήσει ή να κάνει πράξεις απλές εφόσον είναι αρκετά και ίδια. Το ίδιο γίνεται και με κοχύλια που έχει μαζέψει το παιδί από την παραλία, με φρούτα, με σχέδια πλαστελίνης κτλ.
Δε ξεχνάμε πως τα επιτραπέζια παιχνίδια βοηθάνε στη διασκέδαση παιδιών και γονέων και στην ταυτόχρονη διατήρηση του διαλόγου μέσα από τη διατήρηση της σειράς του παιχνιδιού και φυσικά ενισχύουν θετικά τη μεταξύ τους σχέση. Mία δραστηριότητα που γίνεται στο αυτοκίνητο και τα παιδιά αγαπούν πολύ είναι το παιχνίδι με την αλφάβητο όπου για κάθε γράμμα πρέπει να βρεθεί ένα αντικείμενο. Η δυσκολία αυξάνεται ανάλογα με την ηλικία του παιδιού. Η εναλλαγή της σειράς των παικτών είναι απαραίτητη σας για να μην βαρεθεί το παιδί και για να το εκλάβει ως ένα παιχνίδι που παίζει με το γονιό του.
Για τα παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας τα παιχνίδια γνώσεων είναι αυτά που βοηθάνε στη βελτίωση του γνωστικού τους επιπέδου. Επιπλέον, η ανάγνωση των βιβλίων είναι μία από τις καλύτερες ιδέες για οποιαδήποτε ηλικία. Επίσης, θυμόμαστε πάντα πως είναι μεγάλη ικανοποίηση για τα παιδιά να αισθάνονται πως μας μαθαίνουν εκείνα νέα πράγματα. Έτσι, μπορούμε να ρωτήσουμε τα παιδιά για κάποιο παιχνίδι που τους αρέσει και να ζητήσουμε όσες περισσότερες λεπτομέρειες γίνεται (π.χ. :πώς παίζονται το παιχνίδι, τι κανόνες έχει κτλ). Το σίγουρο αποτέλεσμα αυτής της δραστηριότητας είναι πως θα έχουμε ένα παιδί ικανοποιημένο που καταλαβαίνει πως το υπολογίζουμε και πως όντως, θα μάθουμε νέα πράγματα από εκείνο.
Υπάρχουν πολλές απλές, σύντομες και διασκεδαστικές δραστηριότητες ώστε το παιδί να απασχοληθεί δημιουργικά και να δεθεί με την οικογένειά του περισσότερο. Το παιδί προετοιμάζεται για την σχολική ζωή που ακολουθεί ή και την επόμενη τάξη με τη βοήθεια των οικείων του και χωρίς άγχος και ιδιαίτερο κόπο αναπτύσσει περαιτέρω τις δεξιότητες του.
Άρα, το Καλοκαίρι μπορεί να γίνει εξίσου διασκεδαστικό αλλά και εκπαιδευτικό. Άλλωστε, αυτή η εποχή ενδείκνυται ώστε να δώσουμε στα παιδιά πολλά ερεθίσματα που ενισχύουν τη φαντασία τους και προάγουν το λόγο, την ομιλία και το λεξιλόγιο τους. Για παράδειγμα, εξαιρετική δραστηριότητα για τα παιδιά που ετοιμάζονται να φοιτήσουν στη Α’ τάξη του δημοτικού είναι η δημιουργία γραμμάτων στην άμμο και η παραγωγή των ήχων τους. Ακόμη, παροτρύνουμε το παιδί να φτιάξει στην άμμο σχέδια (κάστρα, κοχύλια, ψαράκια) και να τα μετρήσει ή να κάνει πράξεις απλές εφόσον είναι αρκετά και ίδια. Το ίδιο γίνεται και με κοχύλια που έχει μαζέψει το παιδί από την παραλία, με φρούτα, με σχέδια πλαστελίνης κτλ.
Δε ξεχνάμε πως τα επιτραπέζια παιχνίδια βοηθάνε στη διασκέδαση παιδιών και γονέων και στην ταυτόχρονη διατήρηση του διαλόγου μέσα από τη διατήρηση της σειράς του παιχνιδιού και φυσικά ενισχύουν θετικά τη μεταξύ τους σχέση. Mία δραστηριότητα που γίνεται στο αυτοκίνητο και τα παιδιά αγαπούν πολύ είναι το παιχνίδι με την αλφάβητο όπου για κάθε γράμμα πρέπει να βρεθεί ένα αντικείμενο. Η δυσκολία αυξάνεται ανάλογα με την ηλικία του παιδιού. Η εναλλαγή της σειράς των παικτών είναι απαραίτητη σας για να μην βαρεθεί το παιδί και για να το εκλάβει ως ένα παιχνίδι που παίζει με το γονιό του.
Για τα παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας τα παιχνίδια γνώσεων είναι αυτά που βοηθάνε στη βελτίωση του γνωστικού τους επιπέδου. Επιπλέον, η ανάγνωση των βιβλίων είναι μία από τις καλύτερες ιδέες για οποιαδήποτε ηλικία. Επίσης, θυμόμαστε πάντα πως είναι μεγάλη ικανοποίηση για τα παιδιά να αισθάνονται πως μας μαθαίνουν εκείνα νέα πράγματα. Έτσι, μπορούμε να ρωτήσουμε τα παιδιά για κάποιο παιχνίδι που τους αρέσει και να ζητήσουμε όσες περισσότερες λεπτομέρειες γίνεται (π.χ. :πώς παίζονται το παιχνίδι, τι κανόνες έχει κτλ). Το σίγουρο αποτέλεσμα αυτής της δραστηριότητας είναι πως θα έχουμε ένα παιδί ικανοποιημένο που καταλαβαίνει πως το υπολογίζουμε και πως όντως, θα μάθουμε νέα πράγματα από εκείνο.
Υπάρχουν πολλές απλές, σύντομες και διασκεδαστικές δραστηριότητες ώστε το παιδί να απασχοληθεί δημιουργικά και να δεθεί με την οικογένειά του περισσότερο. Το παιδί προετοιμάζεται για την σχολική ζωή που ακολουθεί ή και την επόμενη τάξη με τη βοήθεια των οικείων του και χωρίς άγχος και ιδιαίτερο κόπο αναπτύσσει περαιτέρω τις δεξιότητες του.
Δε διστάζουμε, Δε καθυστερούμε !!
Ενημερωνόμαστε Έγκαιρα και Έγκυρα!!
Κατερίνα Χ. Δήμου – Λογοθεραπεύτρια
Πτυχιούχος ΑΤΕΙ Ηπείρου
Εξειδίκευση Πανεπιστημίου Μακεδονίας
Ειδική εκπαίδευση: Αποκατάσταση ομιλίας, κατάποσης, γνωστικών λειτουργιών μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο