Καθρεπτική (κατοπτρική) γραφή στην πρώτη δημοτικού

Φυσιολογική ή δείγμα Δυσλεξίας;

Κάποιες φορές στις περιοχές του εγκεφάλου που ευθύνονται για την ανάγνωση και την γραφή εντοπίζεται δυσκολία η οποία έχει ως επακόλουθο το παιδί να αδυνατεί να προσανατολιστεί σωστά. Η καθρεπτική ή κατοπτρική ανάγνωση και  γραφή είναι μια δυσλειτουργία στον κινητικό φλοιό του εγκεφάλου η οποία έχει χαρακτηριστικά την αντίθετη φορά των γραμμάτων, των αριθμών αλλά και την αντιστροφή κάθε γράμματος και κάθε αριθμού. Δηλαδή, η ανάγνωση και η γραφή πραγματοποιείται από τα δεξιά προς τα αριστερά (σαν να διαβάζουμε  ή γράφουμε τα γράμματα και τους αριθμούς από έναν καθρέφτη) αν και ο σχηματισμός τους είναι απόλυτα σωστός.

Η καθρεπτική ή κατοπτρική ανάγνωση και γραφή, εμφανίζεται περίπου στα 5 έτη (προσχολική ηλικία). Το παιδί σε αυτή την ηλικία, συνήθως έρχεται σε επαφή με σύμβολα, γράμματα και αριθμούς.  Ωστόσο, ορισμένες περιοχές του εγκεφάλου του δεν έχουν αναπτυχθεί πλήρως ακόμη με αποτέλεσμα  το παιδί να δείχνει μια αδυναμία του προσανατολισμού ως προς την κατεύθυνση των γραμμάτων και τους αριθμούς.

Δεν είναι λίγοι οι γονείς, οι οποίοι θορυβούνται από την παρουσία της καθρεπτικής γραφής και ανάγνωσης στο παιδί τους κυρίως όταν εκείνο ξεκινά να φοιτά στην πρώτη τάξη του δημοτικού σχολείου. Η πρόληψη όμως στην προσχολική ηλικία πραγματικά βοηθάει ενεργά σε όλες τις περιπτώσεις. Οι νηπιαγωγοί δηλαδή, χρειάζεται  να ενημερώσουν τους γονείς έτσι ώστε κι εκείνοι με τη σειρά τους να προσέξουν ώστε να ασχολούνται στο σπίτι με δραστηριότητες που θα ενισχύσουν σημαντικά το παιδί.

Ως ένα σημείο είναι φυσιολογικό ένα παιδί να παρουσιάσει κάποια από τα χαρακτηριστικά καθρεπτικής γραφής και ανάγνωσης. Όμως, αν ένα παιδί, με το χρόνο και την εξάσκηση από το σχολείο, επιμένει στα χαρακτηριστικά αυτά, σωστό και συνετό είναι ο γονιός να συμβουλευτεί κάποιον ειδικό θεραπευτή, καθώς ο καθρεπτισμός μπορεί να αποτελέσει σύμπτωμα της Δυσλεξίας.
Ενδεικτικές ασκήσεις είναι στις περισσότερες περιπτώσεις οι ασκήσεις οπτικής αντίληψης και διάκρισης, οι ασκήσεις διάκρισης μεγεθών, οι ασκήσεις που βοηθούν το παιδί να αντιληφθεί το χώρο αρχικά σε χαρτί και κατόπιν σε πλαίσιο και σίγουρα οι ασκήσεις διάκρισης δεξιού-αριστερού.

Πιο συγκεκριμένα, οι ασκήσεις που ζητούν από το παιδί να κυκλώσει τα «ε» ανάμεσα σε πολλά «3», η κατασκευή των γραμμάτων ή των αριθμών με πλαστελίνες, κυβάκια, όσπρια ή και χρώματα, οι λαβύρινθοι όπου το παιδί βρίσκει το δρόμο πρώτα με το δάχτυλο του κι έπειτα με το μολύβι ή το μαρκαδόρο του, η συνέχεια της μισής ζωγραφιάς, το γέμισμα με χρώμα μέσα από το όριο των γραμμών, η γραφή ή η ζωγραφική όταν το παιδί είναι ξαπλωμένο μπρούμυτα κα, είναι ιδιαιτέρως βοηθητικές δραστηριότητες τις οποίες το παιδί μπορεί να κάνει ανά πάσα στιγμή στο σπίτι του με τους γονείς του.

Αποτελεσματική τακτική στην προτιμότερη και καλύτερη αντιμετώπιση  οποιασδήποτε δυσκολίας είναι η ενθάρρυνση η οποία πρέπει να λαμβάνεται από ένα παιδί από τους γονείς του αλλά και από τους εκπαιδευτικούς που το περιβάλλουν, καθώς και ο χρόνος που αφιερώνεται στο παιδί. Άλλωστε, το παιδί που έχει ενεργή συμμετοχή στη δημιουργία μιας δραστηριότητας, εμπεδώνει σαφώς , με πιο δραστικό και αποτελεσματικό τρόπο ότι χρειάζεται.

 Τέλος, είναι απαραίτητο να διασαφηνιστεί πως απαιτείται καθολική και λεπτομερής ενημέρωση και καθοδήγηση των γονέων γύρω από αυτά τα ζητήματα. Ο άρτια και πλήρως ενημερωμένος γονιός από τον εκπαιδευμένο ειδικό θεραπευτή που θα ασχοληθεί με το παιδί , βοηθάει το παιδί του σωστά και αποτελεσματικότερα.

Δείγμα καθρεπτικής γραφής           


Δε διστάζουμε, Δε καθυστερούμε !!
Ενημερωνόμαστε  Έγκαιρα και Έγκυρα!!

Κατερίνα Χ. Δήμου – Λογοθεραπεύτρια
Πτυχιούχος ΑΤΕΙ Ηπείρου
Εξειδίκευση Πανεπιστημίου Μακεδονίας
Ειδική εκπαίδευση: Αποκατάσταση ομιλίας, κατάποσης, γνωστικών λειτουργιών μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο