Η διαδικασία ενός προγράμματος λογοθεραπείας περιλαμβάνει όλες τις δραστηριότητες που έχουν σκοπό να αντιμετωπίσουν καθολικά και αποτελεσματικά τις δυσκολίες που ενδεχομένως έχουν προκύψει στην άρθρωση, το λόγο και την επικοινωνία ενός παιδιού καθώς επίσης και να επιδράσουνε στη σκέψη, το χαρακτήρα και τη γενικότερη αγωγή του παιδιού. Σίγουρα, κάποιες δυσκολίες/ διαταραχές απαιτούν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από κάποιες άλλες και εννοείται πως το κάθε παιδί χρειάζεται συγκεκριμένο και εξατομικευμένο τρόπο προσέγγισης.
Καθώς, όπως έχουμε αναφέρει και σε παλαιότερο άρθρο, η εκπαίδευση του παιδιού αρχίζει στην οικογένεια μέσα από την αλληλεπίδραση του με τα μέλη της και εξασφαλίζει στο παιδί ασφάλεια η οποία μπορεί να οδηγήσει σε αποτελεσματικότερη μάθηση, οι γονείς αδιαμφισβήτητα διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαδικασία αυτή.
Είναι συνηθισμένο αρκετές φορές οι γονείς να είναι προβληματισμένοι, κυρίως όταν πρόκειται να ξεκινήσει η λογοθεραπευτική αντιμετώπιση. Η γονική συμμετοχή στην διαδικασία ενός προγράμματος συνεδριών λογοθεραπείας είναι ζωτικής σημασίας και μάλιστα κρίνεται απαραίτητη. Συχνότερα πλέον, η λογοθεραπεία εστιάζει στην μύηση των γονέων στις «υποστηρικτικές» στρατηγικές διευκόλυνσης του παιδιού.
Οι γονείς δηλαδή, χρειάζεται να εφαρμόζουν τις στρατηγικές/δραστηριότητες αυτές και να τις ενσωματώσουν στη ρουτίνα του παιδιού. Οι γονείς κατέχουνε εξέχουσα θέση στη θεραπευτική διαδικασία και είναι ικανοί να την επιταχύνουν, παρέχοντας στους θεραπευτές χρήσιμες πληροφορίες. Άλλωστε, είναι εκείνοι οι οποίοι γνωρίζουν όσο κανείς τις ικανότητες του παιδιού καθώς επίσης και το ιατρικό και οικογενειακό ιστορικό του. Οι θεραπευτές χρειάζονται τους γονείς συχνά, ακόμη και για να παρίστανται στις συνεδρίες, ώστε να εξασφαλιστεί η συμμετοχή τους στη λήψη αποφάσεων και να παρέχουν τις απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με τη θεραπευτική διαδικασία των παιδιών τους.
Συμπερασματικά, κατανοούμε πως η οικογένεια αποτελεί εκείνο το φυσικό περιβάλλον του παιδιού και μπορεί να υποστηρίξει και να αναδείξει μέσω της συνεργασίας με τον λογοθεραπευτή, τις ανάγκες και τις ικανότητες ενός παιδιού με δυσκολίες άρθρωσης, λόγου, επικοινωνίας . Χρήσιμη και αναγνωρισμένη είναι η συνεργασία λογοθεραπευτών με τους γονείς και φαίνεται να αποτελεί σήμερα παγκόσμια τάση.
Θα πρέπει να γίνει σαφές και κατανοητό πως τα αποτελέσματα διαφέρουν από παιδί σε παιδί κι από περίπτωση σε περίπτωση. Για αυτό το λόγο, οι γονείς δε χρειάζεται ποτέ να συγκρίνουν το παιδί τους ή την δυσκολία που αντιμετωπίζει, με κάποιου άλλου παιδιού. Η σημασία της εμπλοκής και της ενεργής συμμετοχής τους στη λογοθεραπευτική αντιμετώπιση καθώς και ο απαιτούμενος χρόνος αναμονής για ένα σωστό και ολοκληρωμένο αποτέλεσμα, χρειάζεται να διασαφηνιστούν για όλους (γονείς και λογοθεραπευτές), έτσι ώστε η συνεργασία να είναι ευεργετική και η αποτελεσματικότητα των συνεδριών άμεση και καθολική!!
Καθώς, όπως έχουμε αναφέρει και σε παλαιότερο άρθρο, η εκπαίδευση του παιδιού αρχίζει στην οικογένεια μέσα από την αλληλεπίδραση του με τα μέλη της και εξασφαλίζει στο παιδί ασφάλεια η οποία μπορεί να οδηγήσει σε αποτελεσματικότερη μάθηση, οι γονείς αδιαμφισβήτητα διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαδικασία αυτή.
Είναι συνηθισμένο αρκετές φορές οι γονείς να είναι προβληματισμένοι, κυρίως όταν πρόκειται να ξεκινήσει η λογοθεραπευτική αντιμετώπιση. Η γονική συμμετοχή στην διαδικασία ενός προγράμματος συνεδριών λογοθεραπείας είναι ζωτικής σημασίας και μάλιστα κρίνεται απαραίτητη. Συχνότερα πλέον, η λογοθεραπεία εστιάζει στην μύηση των γονέων στις «υποστηρικτικές» στρατηγικές διευκόλυνσης του παιδιού.
Οι γονείς δηλαδή, χρειάζεται να εφαρμόζουν τις στρατηγικές/δραστηριότητες αυτές και να τις ενσωματώσουν στη ρουτίνα του παιδιού. Οι γονείς κατέχουνε εξέχουσα θέση στη θεραπευτική διαδικασία και είναι ικανοί να την επιταχύνουν, παρέχοντας στους θεραπευτές χρήσιμες πληροφορίες. Άλλωστε, είναι εκείνοι οι οποίοι γνωρίζουν όσο κανείς τις ικανότητες του παιδιού καθώς επίσης και το ιατρικό και οικογενειακό ιστορικό του. Οι θεραπευτές χρειάζονται τους γονείς συχνά, ακόμη και για να παρίστανται στις συνεδρίες, ώστε να εξασφαλιστεί η συμμετοχή τους στη λήψη αποφάσεων και να παρέχουν τις απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με τη θεραπευτική διαδικασία των παιδιών τους.
Συμπερασματικά, κατανοούμε πως η οικογένεια αποτελεί εκείνο το φυσικό περιβάλλον του παιδιού και μπορεί να υποστηρίξει και να αναδείξει μέσω της συνεργασίας με τον λογοθεραπευτή, τις ανάγκες και τις ικανότητες ενός παιδιού με δυσκολίες άρθρωσης, λόγου, επικοινωνίας . Χρήσιμη και αναγνωρισμένη είναι η συνεργασία λογοθεραπευτών με τους γονείς και φαίνεται να αποτελεί σήμερα παγκόσμια τάση.
Θα πρέπει να γίνει σαφές και κατανοητό πως τα αποτελέσματα διαφέρουν από παιδί σε παιδί κι από περίπτωση σε περίπτωση. Για αυτό το λόγο, οι γονείς δε χρειάζεται ποτέ να συγκρίνουν το παιδί τους ή την δυσκολία που αντιμετωπίζει, με κάποιου άλλου παιδιού. Η σημασία της εμπλοκής και της ενεργής συμμετοχής τους στη λογοθεραπευτική αντιμετώπιση καθώς και ο απαιτούμενος χρόνος αναμονής για ένα σωστό και ολοκληρωμένο αποτέλεσμα, χρειάζεται να διασαφηνιστούν για όλους (γονείς και λογοθεραπευτές), έτσι ώστε η συνεργασία να είναι ευεργετική και η αποτελεσματικότητα των συνεδριών άμεση και καθολική!!
Κατερίνα Χ. Δήμου – Λογοθεραπεύτρια
Πτυχιούχος ΑΤΕΙ Ηπείρου
Εξειδίκευση Πανεπιστημίου Μακεδονίας
Ειδική εκπαίδευση: Αποκατάσταση ομιλίας, κατάποσης, γνωστικών λειτουργιών μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο