Δραστηριότητες ενίσχυσης της ομιλίας σε παιδιά 2-5 ετών

Γενικά, η ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας σε καθένα παιδί είναι διαφορετική και αποτελεί μια πολύπλοκη διαδικασία η οποία πολλές φορές αγχώνει και προκαλεί σύγχυση στους γονείς. Κάθε παιδί όμως καθώς είναι διαφορετικό έχει και τις δικές του προτιμήσεις.
Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες δραστηριότητες που μπορούν να βοηθήσουν και να παροτρίνουν το παιδί να ενισχύσει και να βελτιώσει την ομιλία του. Κάποιες από αυτές θα παρουσιαστούν συνοπτικά στο σημερινό άρθρο.
Δραστηριότητες:
Μιλήστε στο παιδί καθώς το ταίζετε, το ντύνετε, το κάνετε μπάνιο ή πάτε βόλτα. Μιλήστε του σχετικά με το τι κάνετε, με το βλέπετε, που πάτε, τι θα δείτε μετά..
Αναγνωρίστε χρώματα, μετρήστε αντικείμενα. Π.χ. « Αυτό είναι μήλο. Το μήλο είναι κόκκινο».
Χρησιμοποιήστε χειρονομίες με λεκτική απόδοση. Π.χ. «Γεία σου» ή «ντύνομαι», καθώς κάνετε και την αντίστοιχη κίνηση.
Παρουσιάστε ήχους ζώων για να συνδέσετε έναν ήχο με μια συγκεκριμένη έννοια. Π.χ. «Το σκυλί κάνει γαβ-γαβ».
Επεκτείνετε τις μεμονωμένες λέξεις που χρησιμοποιεί. Π.χ. Όταν λέει «κούνια», συνεχίζετε και μπορείτε να πείτε «η κούνια είναι στο πάρκο. Θες να κάνουμε κούνια».
Διαβάστε του παραμύθια που έχουν και εικόνες κατά προτίμηση χωρίς πολλά ερεθίσματα ώστε να κατανοεί γρήγορα τι βλέπει και τι ακούει.
Ρωτήστε το τι είναι στην εικόνα και επιλέξτε βιβλία ανθεκτικά.
Ακούστε μαζί του τραγούδια και κάντε τις κινήσεις που περιγράφουν σε κάθε στίχο. Π.χ. «αχ κουνελάκι»
Χρησιμοποιήστε καλή ομιλία η οποία θα είναι καθαρή και κυρίως απλή για να την κατανοεί πιο γρήγορα. – Μη χρησιμοποιείτε «μωρουδίστικη» γλώσσα.
Επαλάβετε όσα λέει το παιδί σας και δείξτε του πως το καταλαβαίνετε. Είναι σημαντικό καθώς τονώνεται την αυτοπεποίθηση του και το παροτρίνετε να συνεχίσει να προσπαθεί.
Kάντε ερωτήσεις που απαιτούν επιλογή. Π.χ. «Θέλεις μήλο ή μπισκότο».
Εμπλουτίστε το λεξιλόγιο. Ονομάστε τα μέρη του σώματος, και μάθετε τι κάνετε με αυτά. « Αυτή είναι τα μάτια. Μπορώ με τα μάτια να δω/βλέπω τον ήλιο».
Παιχνίδια με κατασκευές. Π.χ. τουβλάκια, lego «Φτιάξαμε ένα σπίτι.
Παιχνίδια με ήχους. Π.χ. κάποιο εκπαιδευτικό παιχνίδι που να «λέει» τα μέρη του σώματος, τους ήχους των ζώων.
Παίξτε παιχνίδια ρόλων. Π.χ. 1) δημιουργήστε φανταστικές διακοπές σε κάποιο τόπο (στρουμφοχωριό) και πείτε πως είναι, τι θα κάνετε όταν φτάσετε εκεί. 2) Δημιουργήστε ιστορίες.
Χρησιμοποιείστε φωτογραφίες οικείων προσώπων και τοπίων και πείτε πάλι τι έγινε.
Μιμηθείτε κινήσεις από την καθημερινότητα. Π.χ. μπάνιο,  ύπνος.
Βοηθήστε το παιδί σας να καταλάβει και να κάνει ερωτήσεις.Παίξτε το παιχνίδι «ναι ή όχι» .Π.χ. ρωτήστε, «Είσαι αγόρι. Έχεις μύτη; Μπορεί να πετάξει το σκυλί;». Ενθαρρύνετε το παιδί σας να φτιάξει ερωτήσεις.
Παροτρίνετε το παιδί να κάνει κινήσεις που κάνετε. Π.χ. «κουνώ τα χέρια μου».
Γενικά
Μιλήστε για το τι κάνει το παιδί οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας.  Xρησιμοποιείτε σύντομες προτάσεις και να μην συνδέετε πολλές διαφορετικές ιδέες και ερεθίσματα μεταξύ τους. Μην χρησιμοποιείτε μωρουδίστικες λέξεις για τα αντικείμενα αλλά αναφερθείτε σε αυτά με την κανονική τους ονομασία.
Μωρουδίστικη ομιλία χρησιμοποιείστε μόνο σε περίπτωση ανάγκης και συνοδευόμενη από ομιλία ενηλίκων. Π.χ. « Θα ήθελες μαμ; Θα ήθελες να φάς;»
Θυμηθείτε ότι οι χειρονομίες, τα τραγούδια, τα παραμύθια και οι ιστορίες βοηθούν ικανοποιητικά στην ενίσχυση της ομιλίας αλλά να της επικοινωνίας. Είναι σημαντικό να μιλάτε για οτιδήποτε συγκεντρώνει το βλέμμα και του κινεί το ενδιαφέρον και φυσικά αυτό να επαναλαμβάνεται όσες φορές χρειαστεί.
Ακόμη, μιλήστε του για το τι ακριβώς κάνετε κάθε φορά. Αφήστε το παιδί να σας μιλήσει και δείξτε του ότι ενδιαφέρεστε για αυτά που λέει. Επιτρέψτε του τις παύσεις προκειμένου να πάρει χρόνο ώστε να σκεφτεί τι θα πει μετά από λίγο.

Κατερίνα Χ. Δήμου

Λογοθεραπεύτρια