Μέσω της γλώσσας εξωτερικεύονται τα συναισθήματα, μεταφέρονται σκέψεις, ιδέες και ενισχύεται η επικοινωνία, για αυτό το λόγο η γλώσσα, αποτελεί και τον κύριο φορέα του πολιτισμού .
Η γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών είναι ένα από τα πιο σημαντικά κριτήρια για τη σχολική ετοιμότητα τους. Παιδιά με γλωσσικές δυσκολίες στη προσχολική ηλικία έχουνε περισσότερες πιθανότητες να αντιμετωπίσουν μαθησιακές δυσκολίες στη μετέπειτα σχολική τους πορεία.
Λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία καθώς και την εξελικτική πορεία του εκάστοτε παιδιού μπορούμε , γονείς και θεραπευτές, να ενισχύσουμε και τις γλωσσικές του ικανότητες. Αρχικά, θα πρέπει να χρησιμοποιούμε ορθά γλωσσικά παραδείγματα. Δηλαδή, να χρησιμοποιούμε απλές προτάσεις και σωστές λέξεις χωρίς «μωρουδίστικη ομιλία». Έπειτα, μπορούμε να χρησιμοποιούμε λιγότερο συχνές λέξεις από αυτές που ήδη γνωρίζει το παιδί αλλά και να εξηγούμε το νόημα αυτών των λέξεων ώστε το παιδί να τις καταλαβαίνει. Επίσης, μπορούμε να εξηγούμε και να σχολιάζουμε μαζί όσα συμβαίνουν γύρω μας αλλά και να ζητάμε την άποψη του παιδιού σχετικά με καθημερινά θέματα (π.χ. : τι θα συνέβαινε αν τα αυτοκίνητα πήγαιναν πολύ γρήγορα στο δρόμο).
Δε ξεχνάμε πως στόχος είναι το παιδί να διασκεδάσει αλλά και να μάθει νέες πληροφορίες που θα του φανούν χρήσιμες αργότερα. Στόχος μας είναι ο ποιοτικός χρόνος με το παιδί, έτσι σε περίπτωση που αδυνατεί να συνεργαστεί , προσπαθούμε να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον του με δραστηριότητες που το ευχαριστούν. Οι γλωσσικές εμπειρίες, είναι αυτές που εμπλέκουν ενεργά το παιδί και του επιτρέπουν να συμμετέχει, να συνεργάζεται και να χρησιμοποιεί τη φαντασία του.
Με ποιο άλλο τρόπο λοιπόν, μπορούμε να ενισχύσουμε τη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών και μάλιστα τους μήνες του Καλοκαιριού όπου υπάρχει περισσότερος χρόνος; Πώς τα παιδιά μπορούνε να περάσουνε δημιουργικά το χρόνο τους παίζοντας αλλά και μαθαίνοντας;
Κάποιες ιδέες για Καλοκαιρινές δραστηριότητες!!
Δείχνουμε στο παιδί φωτογραφίες από τότε που ήταν μωρό.
Δείχνουμε στο παιδί φωτογραφίες των δικών μας παιδικών χρόνων.
Παίζουμε μπουγέλο, παίζουμε με κουβαδάκια στην άμμο.
Πηγαίνουμε να παρακολουθήσουμε μαζί με το παιδί κάποιο αθλητικό γεγονός.
Φτιάχνουμε καλοκαιρινές ζωγραφιές ή καλοκαιρινές χειροτεχνίες.
Παίζουμε με φούσκες. Παίζουμε με πλαστελίνες.
Ζωγραφίζουμε αντικείμενα που δε χρειαζόμαστε με νερομπογιές, δακτυλομπογιές ή τέμπερες.
Κάνουμε ποδήλατο. Κάνουμε μαζί πεζοπορία.
Παίζουμε παιχνίδια ρόλων (π.χ. : από κάποιο παραμύθι).
Ετοιμάζουμε μαζί τις βαλίτσες για τις διακοπές.
Επισκεπτόμαστε κάποιο μουσείο.
Επισκεπτόμαστε τη δανειστική βιβλιοθήκη της περιοχής και διαλέγουμε μαζί βιβλία.
Κάνουμε «κατασκήνωση» στη βεράντα ή στην αυλή.
Διαβάζουμε παραμύθια, βιβλία, συνταγές.
Μαζεύουμε λουλούδια.
Παίζουμε basket, ποδόσφαιρο.
Κατασκευάζουμε μουσικά όργανα με διάφορα υλικά που βρίσκονται μέσα στο σπίτι.
Φυτεύουμε μαζί λουλούδια, δέντρα.
Φτιάχνουμε κοσμήματα από ζυμαρικά.
Παιδική πισίνα.
Φτιάχνουμε άλμπουμ φωτογραφιών.
Οι παραπάνω δραστηριότητες είναι εύκολες και μπορούμε όλοι να τις κάνουμε με τα παιδιά καθώς δε χρειάζεται τίποτα άλλο πέρα από χρόνο και όρεξη. Βέβαια, όλες αυτές οι δραστηριότητες θα πρέπει να προσαρμόζονται πάντα ανάλογα με την ηλικία, το γλωσσικό και νοητικό επίπεδο του παιδιού καθώς επίσης και τα ενδιαφέροντα του.
Η γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών είναι ένα από τα πιο σημαντικά κριτήρια για τη σχολική ετοιμότητα τους. Παιδιά με γλωσσικές δυσκολίες στη προσχολική ηλικία έχουνε περισσότερες πιθανότητες να αντιμετωπίσουν μαθησιακές δυσκολίες στη μετέπειτα σχολική τους πορεία.
Λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία καθώς και την εξελικτική πορεία του εκάστοτε παιδιού μπορούμε , γονείς και θεραπευτές, να ενισχύσουμε και τις γλωσσικές του ικανότητες. Αρχικά, θα πρέπει να χρησιμοποιούμε ορθά γλωσσικά παραδείγματα. Δηλαδή, να χρησιμοποιούμε απλές προτάσεις και σωστές λέξεις χωρίς «μωρουδίστικη ομιλία». Έπειτα, μπορούμε να χρησιμοποιούμε λιγότερο συχνές λέξεις από αυτές που ήδη γνωρίζει το παιδί αλλά και να εξηγούμε το νόημα αυτών των λέξεων ώστε το παιδί να τις καταλαβαίνει. Επίσης, μπορούμε να εξηγούμε και να σχολιάζουμε μαζί όσα συμβαίνουν γύρω μας αλλά και να ζητάμε την άποψη του παιδιού σχετικά με καθημερινά θέματα (π.χ. : τι θα συνέβαινε αν τα αυτοκίνητα πήγαιναν πολύ γρήγορα στο δρόμο).
Δε ξεχνάμε πως στόχος είναι το παιδί να διασκεδάσει αλλά και να μάθει νέες πληροφορίες που θα του φανούν χρήσιμες αργότερα. Στόχος μας είναι ο ποιοτικός χρόνος με το παιδί, έτσι σε περίπτωση που αδυνατεί να συνεργαστεί , προσπαθούμε να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον του με δραστηριότητες που το ευχαριστούν. Οι γλωσσικές εμπειρίες, είναι αυτές που εμπλέκουν ενεργά το παιδί και του επιτρέπουν να συμμετέχει, να συνεργάζεται και να χρησιμοποιεί τη φαντασία του.
Με ποιο άλλο τρόπο λοιπόν, μπορούμε να ενισχύσουμε τη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών και μάλιστα τους μήνες του Καλοκαιριού όπου υπάρχει περισσότερος χρόνος; Πώς τα παιδιά μπορούνε να περάσουνε δημιουργικά το χρόνο τους παίζοντας αλλά και μαθαίνοντας;
Κάποιες ιδέες για Καλοκαιρινές δραστηριότητες!!
Δείχνουμε στο παιδί φωτογραφίες από τότε που ήταν μωρό.
Δείχνουμε στο παιδί φωτογραφίες των δικών μας παιδικών χρόνων.
Παίζουμε μπουγέλο, παίζουμε με κουβαδάκια στην άμμο.
Πηγαίνουμε να παρακολουθήσουμε μαζί με το παιδί κάποιο αθλητικό γεγονός.
Φτιάχνουμε καλοκαιρινές ζωγραφιές ή καλοκαιρινές χειροτεχνίες.
Παίζουμε με φούσκες. Παίζουμε με πλαστελίνες.
Ζωγραφίζουμε αντικείμενα που δε χρειαζόμαστε με νερομπογιές, δακτυλομπογιές ή τέμπερες.
Κάνουμε ποδήλατο. Κάνουμε μαζί πεζοπορία.
Παίζουμε παιχνίδια ρόλων (π.χ. : από κάποιο παραμύθι).
Ετοιμάζουμε μαζί τις βαλίτσες για τις διακοπές.
Επισκεπτόμαστε κάποιο μουσείο.
Επισκεπτόμαστε τη δανειστική βιβλιοθήκη της περιοχής και διαλέγουμε μαζί βιβλία.
Κάνουμε «κατασκήνωση» στη βεράντα ή στην αυλή.
Διαβάζουμε παραμύθια, βιβλία, συνταγές.
Μαζεύουμε λουλούδια.
Παίζουμε basket, ποδόσφαιρο.
Κατασκευάζουμε μουσικά όργανα με διάφορα υλικά που βρίσκονται μέσα στο σπίτι.
Φυτεύουμε μαζί λουλούδια, δέντρα.
Φτιάχνουμε κοσμήματα από ζυμαρικά.
Παιδική πισίνα.
Φτιάχνουμε άλμπουμ φωτογραφιών.
Οι παραπάνω δραστηριότητες είναι εύκολες και μπορούμε όλοι να τις κάνουμε με τα παιδιά καθώς δε χρειάζεται τίποτα άλλο πέρα από χρόνο και όρεξη. Βέβαια, όλες αυτές οι δραστηριότητες θα πρέπει να προσαρμόζονται πάντα ανάλογα με την ηλικία, το γλωσσικό και νοητικό επίπεδο του παιδιού καθώς επίσης και τα ενδιαφέροντα του.
Κατερίνα Χ. Δήμου – Λογοθεραπεύτρια
Πτυχιούχος ΑΤΕΙ Ηπείρου
Εξειδίκευση Πανεπιστημίου Μακεδονίας