Σχολική ετοιμότητα είναι ένα συγκεκριμένο επίπεδο ανάπτυξης ενός παιδιού που του επιτρέπει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του δημοτικού σχολείου. Πιο συγκεκριμένα, αφορά στην είσοδο και τη φοίτηση ενός παιδιού στην Α’ Δημοτικού.
Το μοναδικό επίσημο κριτήριο εισαγωγής των παιδιών, στην πρώτη δημοτικού είναι η ηλικία τους. Το πιο σημαντικό κριτήριο όμως, είναι κατά πόσο το παιδί μπορεί να ανταπεξέλθει με επιτυχία στις σχολικές του υποχρεώσεις. Γι’ αυτό το λόγο έχουνε δημιουργηθεί tests σχολικής ετοιμότητας σταθμισμένα ή μη και ιδανικά θα πρέπει να χορηγούνται στα παιδιά πριν από την εισαγωγή τους στο σχολικό πλαίσιο.
Τα tests αυτά χορηγούνται μέσω των ΚΕΔΔΥ, των Κέντρων Ψυχικής Υγείας και των Ιδιωτικών Κέντρων, εάν φυσικά υπάρχει κατάλληλη κατάρτιση. Κάποιοι από τους τομείς που εξετάζονται είναι: η συμπεριφορά του παιδιού κατά την εξέταση, η κριτική ικανότητα, η γλωσσική ικανότητα , ο οπτικοκινητικός συντονισμός, η οπτική αντίληψη, η άρθρωση, η οπτικοακουστική μνήμη, η συγκέντρωση, η περιγραφική και αφηγηματική ικανότητα, η αφαιρετική σκέψη, η φωνολογία κ.α.
Ο έγκαιρος εντοπισμός μπορεί να οδηγήσει σε αποκατάσταση ή μη εδραίωση των διαταραχών στο λόγο και τη μάθηση. Καθώς , το νηπιαγωγείο αποτελεί ιδανικό χρόνο για την πρόληψη των διαταραχών ομιλίας και λόγου, η πρώιμη αντιμετώπιση είναι δώρο για τα παιδιά τους ξεκινούν το σχολείο. Σε περίπτωση καθυστέρησης , το σχολείο αποκαλύπτει και καθιστά ακόμη πιο περίπλοκες τις ήδη υπάρχουσες δυσκολίες του παιδιού, είτε είναι εμφανείς είτε όχι σε μικρότερη ηλικία.
Καθώς στη Ελλάδα, αρκετές φορές υπάρχει μεγάλη αναμονή στους δημόσιους χώρους που χορηγούν test σχολικής ετοιμότητας, έχοντας βέβαια την απαραίτητη κατάρτιση , οι γονείς αλλά και οι εκπαιδευτικοί προσχολικής αγωγής απευθύνονται σε ιδιωτικά κέντρα μιας και το κόστος παροχής ελαχιστοποιείται εξαιτίας της συνεργασίας τους με τα ασφαλιστικά ταμεία. Σε αυτή τη περίπτωση βέβαια, θα πρέπει οι γονείς αλλά και οι εκπαιδευτικοί να προσέξουν ιδιαιτέρως και να επιλέξουν ιδιωτικό φορέα που θα ανταποκρίνεται στη διαδικασία της αξιολόγησης της σχολικής ετοιμότητας του παιδιού, πλήρως καταρτισμένα και παρέχοντας κατάλληλες γνώσεις και καθολική ενημέρωση στους γονείς.
Το μοναδικό επίσημο κριτήριο εισαγωγής των παιδιών, στην πρώτη δημοτικού είναι η ηλικία τους. Το πιο σημαντικό κριτήριο όμως, είναι κατά πόσο το παιδί μπορεί να ανταπεξέλθει με επιτυχία στις σχολικές του υποχρεώσεις. Γι’ αυτό το λόγο έχουνε δημιουργηθεί tests σχολικής ετοιμότητας σταθμισμένα ή μη και ιδανικά θα πρέπει να χορηγούνται στα παιδιά πριν από την εισαγωγή τους στο σχολικό πλαίσιο.
Τα tests αυτά χορηγούνται μέσω των ΚΕΔΔΥ, των Κέντρων Ψυχικής Υγείας και των Ιδιωτικών Κέντρων, εάν φυσικά υπάρχει κατάλληλη κατάρτιση. Κάποιοι από τους τομείς που εξετάζονται είναι: η συμπεριφορά του παιδιού κατά την εξέταση, η κριτική ικανότητα, η γλωσσική ικανότητα , ο οπτικοκινητικός συντονισμός, η οπτική αντίληψη, η άρθρωση, η οπτικοακουστική μνήμη, η συγκέντρωση, η περιγραφική και αφηγηματική ικανότητα, η αφαιρετική σκέψη, η φωνολογία κ.α.
Ο έγκαιρος εντοπισμός μπορεί να οδηγήσει σε αποκατάσταση ή μη εδραίωση των διαταραχών στο λόγο και τη μάθηση. Καθώς , το νηπιαγωγείο αποτελεί ιδανικό χρόνο για την πρόληψη των διαταραχών ομιλίας και λόγου, η πρώιμη αντιμετώπιση είναι δώρο για τα παιδιά τους ξεκινούν το σχολείο. Σε περίπτωση καθυστέρησης , το σχολείο αποκαλύπτει και καθιστά ακόμη πιο περίπλοκες τις ήδη υπάρχουσες δυσκολίες του παιδιού, είτε είναι εμφανείς είτε όχι σε μικρότερη ηλικία.
Καθώς στη Ελλάδα, αρκετές φορές υπάρχει μεγάλη αναμονή στους δημόσιους χώρους που χορηγούν test σχολικής ετοιμότητας, έχοντας βέβαια την απαραίτητη κατάρτιση , οι γονείς αλλά και οι εκπαιδευτικοί προσχολικής αγωγής απευθύνονται σε ιδιωτικά κέντρα μιας και το κόστος παροχής ελαχιστοποιείται εξαιτίας της συνεργασίας τους με τα ασφαλιστικά ταμεία. Σε αυτή τη περίπτωση βέβαια, θα πρέπει οι γονείς αλλά και οι εκπαιδευτικοί να προσέξουν ιδιαιτέρως και να επιλέξουν ιδιωτικό φορέα που θα ανταποκρίνεται στη διαδικασία της αξιολόγησης της σχολικής ετοιμότητας του παιδιού, πλήρως καταρτισμένα και παρέχοντας κατάλληλες γνώσεις και καθολική ενημέρωση στους γονείς.
Κατερίνα Χ. Δήμου
Λογοθεραπεύτρια
Πτυχιούχος ΑΤΕΙ Ηπείρου (Ιωάννινα)