Η σημασία της συμμετοχής των γονέων στην εκπαιδευτική διαδικασία

Η εκπαίδευση είναι η διαδικασία με την οποία η κοινωνία μεταδίδει σκόπιμα γνώση, πληροφορίες και δεξιότητες στις επόμενες γενιές. Με την ευρεία έννοια, η εκπαίδευση περιλαμβάνει όλες τις δραστηριότητες που έχουν σκοπό να επιδράσουνε με συγκεκριμένο τρόπο στη σκέψη, στο χαρακτήρα και στη γενικότερη αγωγή του ατόμου. Η διαπαιδαγώγηση των παιδιών και η παροχή γνώσεων αποτελεί μια πανάρχαια διαδικασία με στόχο την ομαλή ένταξή τους στο κοινωνικό σύστημα. Οι  πρώτες εμπειρίες παρέχονται στα παιδιά από τους γονείς τους. Η εκπαίδευση  του παιδιού αρχίζει στην οικογένεια μέσα από την αλληλεπίδραση του με τα μέλη της και εξασφαλίζει στο παιδί ασφάλεια η οποία μπορεί να οδηγήσει σε αποτελεσματικότερη μάθηση.

Η γονική συμμετοχή στην διαδικασία λήψης αποφάσεων της εκπαίδευσης είναι ζωτικής σημασίας .  Η συμμετοχή των γονιών στην σχολική και γενικότερη εκπαιδευτική διαδικασία κρίνεται απαραίτητη, καθώς επίσης και η συμμετοχή τους στη θεραπευτική διαδικασία όταν αυτή είναι αναγκαία. Ωστόσο, βάσει ερευνών που έχουνε πραγματοποιηθεί τα τελευταία είκοσι χρόνια,  η εμπλοκή των γονέων στη διαδικασία της εκπαίδευσης είναι τις περισσότερες φορές είτε «περιορισμένη» είτε «προβληματική».

Η αναγκαιότητα της συμμετοχής των γονέων στην γενικότερη εκπαίδευση των παιδιών αλλά την θεραπευτική διαδικασία μέσω θεραπευτών (ψυχολόγος, λογοθεραπευτής, ειδικός παιδαγωγός, εργοθεραπευτής) , κρίνεται απαραίτητη. Οι γονείς κατέχουνε εξέχουσα θέση στη θεραπευτική διαδικασία και  είναι ικανοί να την επισπεύσουν σωστά, παρέχοντας στους θεραπευτές χρήσιμες πληροφορίες. Άλλωστε, είναι εκείνοι οι οποίοι έχουν την πλήρη κατανόηση των ικανοτήτων του παιδιού καθώς βέβαια και το ιατρικό και οικογενειακό ιστορικό του. Οι θεραπευτές χρειάζονται τους γονείς ακόμη και για να παρίστανται στις συνεδρίες (κάποιες φορές) ώστε να εξασφαλιστεί η συμμετοχή τους στη λήψη αποφάσεων και να παρέχουν στοιχεία σχετικά με τη θεραπευτική διαδικασία των παιδιών τους.

Συμπερασματικά, κατανοούμε πως οι γονείς είναι οι μόνοι ενήλικες στην εκπαιδευτική διαδικασία που υπάρχουνε και θα συνεχίσουνε να συμμετέχουν ενεργά σε όλη την εκπαιδευτική σταδιοδρομία του παιδιού. Οι εκπαιδευτικοί/θεραπευτές , επομένως, πρέπει να συνεργάζονται με τους γονείς και αυτό φαίνεται να αποτελεί σήμερα παγκόσμια τάση. Οι γονείς,  οφείλουν να κατανοήσουν τη σημασία της εμπλοκής και ενεργής συμμετοχής τους στο σχολείο ή και στη θεραπευτική παρέμβαση ώστε να προκύψει και το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Κατερίνα Χ. Δήμου – Λογοθεραπεύτρια
Πτυχιούχος ΑΤΕΙ Ηπείρου
Εξειδίκευση Πανεπιστημίου Μακεδονίας