Ο τραυλισμός είναι μια διαταραχή στο ρυθμό της ομιλίας, τα συμπτώματα της οποίας είναι οι επαναλήψεις ήχων, συλλαβών, λέξεων και φράσεων ,οι επιμηκύνσεις ήχων καθώς και οι απότομες διακοπές ήχων και συλλαβών. Ο τραυλισμός είναι πιο συχνός σε νέους ανθρώπους από ότι συνήθως πιστεύουμε. Αυτό σημαίνει πως περισσότερα από 50000 παιδιά στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν αυτή τη διαταραχή. Για την πλειοψηφία, η κατάσταση αυτή είναι συνήθως προσωρινή και την ξεπερνούν με τη κατάλληλη αντιμετώπιση καθώς μεγαλώνουν, αλλά το 1/3 με 1/4 αυτών είναι σε κίνδυνο ώστε να αναπτύξει τραυλισμό και στην ενήλικο ζωή αν δεν βοηθηθεί έγκαιρα και έγκυρα.
Ο τραυλισμός εμφανίζεται συνήθως σε μια ευαίσθητη ηλικία αφού τότε το παιδί αναπτύσσει σημαντικά το λόγο του και είναι απόρροια πολλών παραγόντων. Γενετικοί παράγοντες αλλά κυρίως περιβαλλοντικοί, αναπτυξιακοί και νευρολογικοί παράγοντες συμβάλλουν στην εμφάνιση των συμπτωμάτων. Οι περισσότεροι ερευνητές αποδίδουν την έναρξη του τραυλισμού σε έναν συνδυασμό παραγόντων.
Η λογοθεραπευτική αξιολόγηση στην περίπτωση του τραυλισμού ποικίλει από άτομο σε άτομο και εξαρτάται από διάφορους παράγοντες (ηλικία, φύλο κτλ). Στόχος της λογοθεραπευτικής αξιολόγησης για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας είναι η αξιολόγηση της σοβαρότητας του τραυλισμού, η εκτίμηση της πρόγνωσης δηλαδή πόσο πιθανό είναι να σταματήσει το παιδί να τραυλίζει χωρίς θεραπευτική παρέμβαση , η συλλογή δεδομένων για το σχεδιασμό κατάλληλων θεραπευτικών στόχων και αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της θεραπείας.
Ο λογοθεραπευτής σε συνεργασία πάντα με τους γονείς συγκεντρώνει πληροφορίες που αφορούν στο παιδί και την ομιλία του (π.χ.: χρόνος εκφοράς πρώτων λέξεων, προτάσεων) διερευνά τους προβληματισμούς , τα συναισθήματα και τις αντιλήψεις τους για τη διαταραχή ροής της ομιλίας του παιδιού.
Ακόμη, ιδιαίτερα όμως χρήσιμο για το λογοθεραπευτή είναι να παρακολουθήσει το παιδί με το γονιό του καθώς παίζουν ή συζητούν. Η αποτελεσματική θεραπεία του τραυλισμού εξαρτάται από την έγκαιρη και έγκυρη συμβολή του λογοθεραπευτή. Η λογοθεραπευτική παρέμβαση πρέπει να αρχίζει σχετικά σύντομα μετά την εμφάνιση της δυσκολίας και οι γονείς θα πρέπει να εμπλακούν ουσιαστικά και να έχουν ενεργή συμμετοχή στο θεραπευτικό πρόγραμμα καθώς ο τραυλισμός στην προσχολική και σχολική ηλικία είναι μια κατάσταση πιο εύκολα αναστρέψιμη από ότι ο χρόνιος τραυλισμός. Ο λογοθεραπευτής είναι εκείνος που θα επιλέξει την κατάλληλη θεραπεία θέτοντας στόχους και δίνοντας οδηγίες στην οικογένεια του ατόμου/παιδιού.
Οι γονείς όταν διαπιστώνουν ότι το παιδί τους τραυλίζει πάνω από 5 μήνες ή όταν αποφεύγει να μιλήσει για να μην εκτεθεί, όταν αλλάζει λέξεις επειδή φοβάται θα ήταν συνετό πρωτίστως να δείχνουν υπομονή, να μην κριτικάρουν, να μην διορθώνουν και κυρίως να μην το μαλώνουν. Είναι προτιμότερο να αφιερώνουν χρόνο σε μια ήρεμη συζήτηση με αργή ροή ομιλίας χωρίς διακοπές γύρω από μία ήρεμη ατμόσφαιρα. Χρήσιμο θα ήταν να μάθουν όλα τα μέλη της οικογένειας να περιμένουν τη σειρά τους για να μιλήσουν. Το πιο σημαντικό είναι να μεταδώσουν στο παιδί ότι το αποδέχονται έτσι ακριβώς όπως είναι και το στηρίζουν.
Δε διστάζουμε, Δε καθυστερούμε !!
Ενημερωνόμαστε Έγκαιρα και Έγκυρα!!
Ο τραυλισμός εμφανίζεται συνήθως σε μια ευαίσθητη ηλικία αφού τότε το παιδί αναπτύσσει σημαντικά το λόγο του και είναι απόρροια πολλών παραγόντων. Γενετικοί παράγοντες αλλά κυρίως περιβαλλοντικοί, αναπτυξιακοί και νευρολογικοί παράγοντες συμβάλλουν στην εμφάνιση των συμπτωμάτων. Οι περισσότεροι ερευνητές αποδίδουν την έναρξη του τραυλισμού σε έναν συνδυασμό παραγόντων.
Η λογοθεραπευτική αξιολόγηση στην περίπτωση του τραυλισμού ποικίλει από άτομο σε άτομο και εξαρτάται από διάφορους παράγοντες (ηλικία, φύλο κτλ). Στόχος της λογοθεραπευτικής αξιολόγησης για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας είναι η αξιολόγηση της σοβαρότητας του τραυλισμού, η εκτίμηση της πρόγνωσης δηλαδή πόσο πιθανό είναι να σταματήσει το παιδί να τραυλίζει χωρίς θεραπευτική παρέμβαση , η συλλογή δεδομένων για το σχεδιασμό κατάλληλων θεραπευτικών στόχων και αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της θεραπείας.
Ο λογοθεραπευτής σε συνεργασία πάντα με τους γονείς συγκεντρώνει πληροφορίες που αφορούν στο παιδί και την ομιλία του (π.χ.: χρόνος εκφοράς πρώτων λέξεων, προτάσεων) διερευνά τους προβληματισμούς , τα συναισθήματα και τις αντιλήψεις τους για τη διαταραχή ροής της ομιλίας του παιδιού.
Ακόμη, ιδιαίτερα όμως χρήσιμο για το λογοθεραπευτή είναι να παρακολουθήσει το παιδί με το γονιό του καθώς παίζουν ή συζητούν. Η αποτελεσματική θεραπεία του τραυλισμού εξαρτάται από την έγκαιρη και έγκυρη συμβολή του λογοθεραπευτή. Η λογοθεραπευτική παρέμβαση πρέπει να αρχίζει σχετικά σύντομα μετά την εμφάνιση της δυσκολίας και οι γονείς θα πρέπει να εμπλακούν ουσιαστικά και να έχουν ενεργή συμμετοχή στο θεραπευτικό πρόγραμμα καθώς ο τραυλισμός στην προσχολική και σχολική ηλικία είναι μια κατάσταση πιο εύκολα αναστρέψιμη από ότι ο χρόνιος τραυλισμός. Ο λογοθεραπευτής είναι εκείνος που θα επιλέξει την κατάλληλη θεραπεία θέτοντας στόχους και δίνοντας οδηγίες στην οικογένεια του ατόμου/παιδιού.
Οι γονείς όταν διαπιστώνουν ότι το παιδί τους τραυλίζει πάνω από 5 μήνες ή όταν αποφεύγει να μιλήσει για να μην εκτεθεί, όταν αλλάζει λέξεις επειδή φοβάται θα ήταν συνετό πρωτίστως να δείχνουν υπομονή, να μην κριτικάρουν, να μην διορθώνουν και κυρίως να μην το μαλώνουν. Είναι προτιμότερο να αφιερώνουν χρόνο σε μια ήρεμη συζήτηση με αργή ροή ομιλίας χωρίς διακοπές γύρω από μία ήρεμη ατμόσφαιρα. Χρήσιμο θα ήταν να μάθουν όλα τα μέλη της οικογένειας να περιμένουν τη σειρά τους για να μιλήσουν. Το πιο σημαντικό είναι να μεταδώσουν στο παιδί ότι το αποδέχονται έτσι ακριβώς όπως είναι και το στηρίζουν.
Δε διστάζουμε, Δε καθυστερούμε !!
Ενημερωνόμαστε Έγκαιρα και Έγκυρα!!
Κατερίνα Χ. Δήμου – Λογοθεραπεύτρια
Πτυχιούχος ΑΤΕΙ Ηπείρου
Εξειδίκευση Πανεπιστημίου Μακεδονίας
Ειδική εκπαίδευση: Αποκατάσταση ομιλίας, κατάποσης, γνωστικών λειτουργιών μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο